Obraz své rodiny neseme v sobě

Rád
bych Vás seznámil s
fotografií, kterou máme doma na stěně v obývacím pokoji. Je z roku
1935, tedy devadesát let stará černobílá fotografie ženy u kolovratu ve
venkovské světnici. Docela jistě máte i vy nějakou fotografii vystavěnou
u vás
doma. Pokud ne, tak docela jistě platí, že podobně jako každý jiný
člověk nesete otisk svého předka
přímo v sobě. Nesete geny, DNA své rodiny. Na této fotografii je moje
prababička Anna Pechancová, bylo jí tehdy 70 let. Žila v docela jiné
době
- v mnohém velmi vzdálené naší současnosti. Uměla spřádat len a jistě
uměla i
mnoho dalších činností, které jsem nikdy nezkusil. Jisté ale je, že
mnohé
z ní se propsalo do mě. Je jasně prokázáno, že naši předkové jsou
součástí
našeho těla, jsou naší genetickou, ale také i duševní výbavou. Chci
připomenout, že nejen tělo po zdravotní stránce nese stopy rodinné
anamnéze, ale také se promítá
do našeho duševního světa. Otisklo se v něm vždy nějakým způsobem to, co
prožili naši předci,
se kterými jsme spojeni, nehledě na to, zda jsme je znali.
Moje
prababička zemřela před 80 lety. To není tak dávno, ale nezažil jsem ji, mnoho
o ní nevím. Nevím například, kde ona měla pohřbené rodiče a prarodiče. Po člověku ale vždy
něco zůstane, nehledě na jeho hrob, vždy zůstane po něm, alespoň trocha prachu
a jistý otisk v jeho pokrevní linii, to je jisté.
Prožíváme
velikonoční neděli a připomínáme si, že hrob, našeho duchovního Bratra Ježíše
byl prázdný a že tato zvěst nás naplňuje nadějí, která přesahuje náš vlastní
život. Velikonoce jsou svátky, které se chtějí otisknout do našeho nitra,
nejen v jakémsi černobílém vidění, ale přinášejí zvěst světla, v němž
smíme rozpoznávat život ve všech jeho barvách. Velikonoce
přinášejí zprávu, že temnota také i našeho hrobu a našich blízkých – všechny
stíny života jsou překonány.
Je jistě dobře
pokud cítíme, že jsme spojeni se svou rodinnou a smíme pocítit, že jsme také
duchovně spojeni – s naším Bratrem, který nám v té lidské rovině
svědčí o Boží lásce, co proniká i přes bolest a kříž tohoto světa.
Náš
svět lidí se
nestal díky velikonočnímu ránu kouzelně růžový a snadný, ale smíme
vnímat onu
propojenost a přijetí u Boha navzdory veškeré lidské zlobě a hrobu.
Janovo
evangelium nám dnes popsalo, jak pro Ježíšovy učedníky bylo namáhavé a
těžké přijmout skutečnost Kristova vzkříšení. Petr a Jan běželi hrobu,
možná trochu závodili mezi sebou,
dávali si i přednost, uvěřili, šli domů, ale nemohli, nebo nedokázali
lehce přenést
víru na ostatní. Marii, která tam byla s nimi, nijak nepřesvědčili a
nechali ji v slzách u hrobu.
Člověk obecně bývá
občas různě zmaten, plný nejistot a slz. Nepřebírá automaticky, co mu kdo
řekne, nebo předá. Jako pověstná nit se naším myšlením vine nedůvěra,
neurčitost, zmatek, který se spřádá s tím, co si po svém vykládáme.
Naši předkové,
žili v docela jiné době než my lidé roku 2025. Docela jistě se ale snažili
držet dobrých zvyků, které se naučili od předchozí generace. Modlili se,
chodili do kostela, slavili Velikonoce. Žili, umírali a také oni hledali naději
pro každé ráno, do něhož se probudili. Hledali smysl pro své snažení,
nespokojili se s lacinou odpovědí. Rozpoznat před sebou podstatu víry
nebylo vlastně nikdy snadné.
Marie z příběhu velikonočního
evangelia se nejprve domnívala, že má před sebou zahradníka. To že má před
sebou vzkříšeného Ježíše bylo pro ni překvapením, tak jako je to ve své
podstatě překvapení pro každého věřícího člověka. Hovořím o
skutečnosti víry, že Ježíš může být součástí také i našeho životního příběhu.
V tom duchovním rozměru je totiž naším Bratrem, který nám i přes kříž svědčí,
že Bůh není jakási vzdálená entita, tedy cosi občas nesrozumitelného, či
dokonce škodolibého, ale že Bůh je milujícím Otcem i přes rány života a tohoto
světa.
Je jen na nás,
zda přes své slzy, či pyšnou nadřazenost budeme chtít přijímat, že vzkříšený
Kristus může být součástí našeho nazírání na život. Zda jej přijímáme jako
obraz své rodiny, kterou máme a neseme ji v sobě. Díky Pánu za poselství
naděje a lásky. Amen
První čtení: Skutky 10, 34-39 ( +10, 40-43)
Petr se ujal slova: "Nyní skutečně vidím, že
Bůh nikomu nestraní, ale v každém národě je mu milý ten, kdo v něho věří a
činí, co je spravedlivé. To je ta zvěst, kterou Bůh poslal synům izraelským,
když vyhlásil pokoj v Ježíši Kristu. On je Pánem všech. Dobře víte, co se dělo
po celém Judsku: Začalo to v Galileji po křtu, který kázal Jan. Bůh obdařil
Ježíše z Nazareta Duchem svatým a mocí, Ježíš procházel zemí, všem pomáhal a
uzdravoval všechny, kteří byli v moci ďáblově, neboť Bůh byl s ním. A my jsme
svědky všeho, co činil v zemi judské i v Jeruzalémě. Ale oni ho pověsili na kříž
a zabili."
Druhé čtení: 1. Korintským 15, 19-26
Máme-li naději v Kristu jen pro tento život,
jsme nejubožejší ze všech lidí! Avšak Kristus byl vzkříšen jako první z těch, kdo
zesnuli. A jako vešla do světa smrt skrze člověka, tak i zmrtvýchvstání: jako v
Adamovi všichni umírají, tak v Kristu všichni dojdou života. Každý v daném
pořadí: první vstal Kristus, potom při Kristově příchodu vstanou ti, kdo jsou
jeho. Tu nastane konec, až Kristus zruší vládu všech
mocností a sil a odevzdá království Bohu a
Otci. Musí totiž kralovat, dokud Bůh nepodmaní všechny nepřátele pod jeho nohy.
Jako poslední nepřítel bude přemožena smrt.
Evangelium: Jan 20, 1-18
První den po sobotě, když ještě byla tma, šla
Marie Magdalská k hrobu a spatřila, že kámen je od hrobu odvalen. Běžela k
Šimonu Petrovi a k tomu učedníkovi, kterého Ježíš miloval, a řekla jim: "Vzali
Pána z hrobu, a nevíme, kam ho položili." Petr a ten druhý učedník vstali a šli
k hrobu. Oba dva běželi, ale ten druhý učedník předběhl Petra a byl u hrobu
první. Sehnul se a viděl tam ležet lněná plátna, ale dovnitř nevešel. Po něm
přišel Šimon Petr a vešel do hrobu. Uviděl tam ležet lněná plátna, ale šátek,
jímž ovázali Ježíšovu hlavu, neležel mezi plátny, nýbrž byl svinut na jiném místě.
Potom vešel dovnitř i ten druhý učedník, který přišel k hrobu dřív; spatřil vše
a uvěřil. Dosud totiž nevěděli, že podle Písma musí vstát z mrtvých. Oba
učedníci se pak vrátili domů. Ale Marie stála venku před hrobem a plakala.
Přitom se naklonila do hrobu a spatřila dva anděly v bílém rouchu, sedící na
místě, kde před tím leželo Ježíšovo tělo, jednoho u hlavy a druhého u nohou.
Otázali se Marie: "Proč pláčeš?"